Khamis, 30 Oktober 2008

Body Language (bahasa badan)

Definisi bahasa:
Bahasa merupakan satu sistem lambang bunyi suara yang arbitrari yang digunakan untuk berkomunikasi antara anggota sesuatu kelompok manusia. Sarjana linguistik Jerman pada abad ke-19, Wilhem Von Humbolt menyatakan bahasa adalah satu sintesis daripada bunyi yang dibentuk oleh Lautform (bentuk luaran) dan fikiran yang dibentuk oleh Idenform (bentuk dalaman).
Manakala sarjana linguistik Amerika pada abad ke-20 iaitu Charles F. Hockett, mendefinisikan bahasa sebagai satu sistem tabiat yang sangat rumit dari sudut behaviorisme. Bagi John B. Carroll pula, seorang sarjana psikologi Amerika abad ke-20, beliau mentakrifkan bahasa dari sudut linguistik sebagai satu sistem berstruktur daripada bunyi vokal dan urutan bunyi yang digunakan sewenang-wenang atau boleh dipakai dalam komunikasi antara perseorangan oleh skumpulan manusia.
Pada masa kini, bahasa didefinisikan mengikut fungsi dan bentuknya di mana berdasarkan bentuknya, bahasa adalah sejumlah ayat yang tidak terbatas, iaitu setiap ayat mempunyai panjang yang terbatas dan terdiri daripada sejumlah unsur-unsur atau elemen yang terbatas jumlahnya. Manakala menurut fungsinya pula, bahasa adalah satu alat berkomunikasi di mana manusia berkomunikasi dengan menggunakan ayat-ayat.

2 ulasan:

Unknown berkata...

yo. i'm also interested in this body language thing. i like to observe people, how their reactions towards some provocation. i enjoy reading their body language. hope can learn more from you guys (",)y

atika berkata...

saya suka bc bahasa bdn org lain. ia membuatkan sy mengenali dia lebih dlm drpd org lain